Handleiding voor de leerkracht

Het beste resultaat wordt verkregen door de  opdrachten vooraf te laten gaan door een korte aanbieding van het onderwerp.

Deze groepslessen duren hooguit 15 minuten en dienen om de kinderen enthousiast te maken. Daarnaast wordt er  ingegaan op het doel van de opdracht.

Daarna kunnen de kinderen zelfstandig  of in tweetallen met de website aan de slag. Eerst verkennen ze het onderwerp door alles te lezen en overal op te klikken. Bij sommige onderwerpen zitten oefeningen om vaardigheden te oefenen.

Door gebruik te maken van de spellingchecker wordt spelling meteen gecontroleerd. Ook kunnen kinderen verkeerde  zinsconstructies  makkelijker verbeteren.

Het is leuk om de uitgetypte verhalen per onderwerp  te bundelen, zodat de kinderen de verhalen van elkaar kunnen lezen.

Overzicht van de opdrachten en de leerstof.

Onderwerpen  Wat wordt er geoefend doelgroep
sprookjes
  • kenmerken sprookje
  • inleiding -kern-slot
groep 5 - 6
fabels
  • kenmerken fabel
  • inleiding -kern-slot
  • wijze les d.m.v spreekwoorden
groep 5 - 6
griezelverhalen
  • kenmerken griezelfiguren
  • opbouwen van spanning
  • cliffhanger
  • oefening: griezelwoordenschat
  • oefening: ijs-koud
groep 7 - 8
vriendschap
  • karakter beschrijvingen
  • dialoog
  • oefening: Zeg het eens anders!
  • oefening: leestekens
  • oefening: Wie is Wie?
groep 7 - 8
science fiction

(nog in ontwikkeling)

  • Kenmerken Science fiction
  • sfeer beschrijving
  • bijvoegelijke naamwoorden
  • oefening: bijvoeglijke  naamwoorden
groep 7 - 8
detective

 

  • kenmerken detectiveverhaal
  • de ontknoping, het plot
  • Wie, wat, waar en het motief van de dader.
  • oefening: detective woordenschat
  • oefening: detective gezegdes
  • oefening: De ideeën machine
groep 7 - 8
broodje aap
  • kenmerken broodje aap verhaal
  • humor
  •  

 

groep 7 - 8